תוכן העניינים

מבוא – 11

  • הורות – מיתוס במבחן – 11
  • הבניה חברתית של הורות ותדמית הגוף – 11
  • רקע תיאורטי – 12
  • כיצד נערך המחקר – 13
  • כיצד בנוי הספר – 17

הערות – 20

פרק א' – אשרי – יפה אני. הורים מגיבים להופעתו החיצונית של ילדה – 22

  • גוף והורות – 23
  • כיצד התיחסו לשאלות אלה בספרות – 23
  • חשיבותה של הופעה חיצונית של ילד – 23
  • מנורמלים לחריגים – 28

מקרה 1 – "הלב השבור והשחור" – 29
מקרה 2 – ״ילד עם זנב" – 31
מקרה 3 – ״המפלצת שעשו לה קוסמטיקה״ – 33

  • מיילודים לילדים – 37

מקרה 4 – ״מפלצת עם צלקות וקרחת״ ־ 38
מקרה 5 – ״יגאל המקורצף״ – 40
מקרה 6 – ״המונגולואיד״ – 44
מקרה 7 – ״חור בבטן״ – 48

הערות – 55

פרק ב' – בין אדם לחיה. הגדרת ילד על־ידי הוריו כ'לא־אדם', מכשירה את הקרקע לדחייתו – 58

  • תיוג והטלת סטיגמה – 59
  • דה־הומניזציה, אלימות והפיכה ל׳אדם׳ – 61

מקרה 8 – "הקרנף" – 67
מקרה 9 – "הווחש״׳ – 70
מקרה 10 – "קצת מפגרת" – 75
מקרה 11 – "ילד עם שני ראשים״ – 78
מקרה 12 – "גם בן וגם בת" – 80
מקרה 13 – "סיני קטן" – 81

  • כאוס, חריגות ו׳לא ארם' – 85
  • 'לא אדם' וסטיגמה – 86
  • 'לא אדם', כיעור ואלימות – 88
  • 'לא אדם' כזיהום חברתי – 88

הערות – 89

 פרק ג' – דימויי גון! תגובתם של הוריה על פגיעה בדימוי הגיר של ילדם – 91

  • מקרה 14 – "מונגולואידית נטו" – 99
  • מקרה 15 – "הדיאגנוזה מפריעה לך לראות את הילד״ – 102
  • מקרה 16 – "לא רואים עליה שהיא חולה" ־ 105 מקרה 17 – ״חנה המבלבלת" – 112
  • מקרה 18 – "עכשיו הסרטן מתפשט כמו עשב" – 115

תצפית ראשונה – 116
תצפית שנייה ־ 119

  • מקרה 19 – "מי שנראה הכי בריא הוא דווקא הכי חולה" – 123

הערות – 135

פרק ד' – המבצר הפרוץ. הורים מגיבים על פריצת גבולות הגוף של ילדם – 137

מקרה 20 – "המיץ שלה יוצא מהחור״ – 140
מקרה 21 – "כמו מכונה שמישהו מפעיל אותה" – 142
מקרה 22 – "אני מכירה את הילד שלי בלי הצואה שלו״ – 146
מקרה 23 – "הראש – כמו בלון שיתפוצץ״ – 147
מקרה 24 – ״לא היו לו פנים, היה גוש" – 147
מקרה 25 – "הראש יכול לצאת לה" – 150

  • הנחות יסוד על מהות האדם והגוף האנושי – 154
  • מיהו ׳אדם׳? – 156
  • על חשיבותם של החושים – 158

הערות – 158

פרק ה' – בניה חברתית של בית: מקרה של נכות

התנהגות טריטוריאלית כלפי הילד החריג בתיך כתלי הבית – 160

  • הבניה חברתית של נכות – 161
  • התנהגות טריטוריאלית והבניה חברתית של סביבה פיזית – 161
  • הגורמים המשפיעים על ההבניה החברתית של הבית – 163
  • התנהגות טריטוריאלית כלפי ילד חריג – 164
  • בידוד טריטוריאלי של ילד חריג – 165

מקרה 26 – ״פינתה של המשרתת״ – 166
מקרה 27 – "בית־סוהר בתוך הבית״ – 168
מקרה 28 – ״הגטו של המפלצת״ – 171
מקרה 29 – ״בית־סוהר עם טלוויזיה צבעונית״ – 174
מקרה 30 – "הטריטוריה ההרוסה: ׳או אני או הילד׳״ – 177

הערות – 182

פרק ו' – הורות ואחריות – סוגים שונים של אחריות כלפי הילד החריג – 184

מקרה 31 – "לתת תרופה כדי לסיים את חייה" – 184
מקרה 32 – "לבטל את הניתוח, החיים והמוות ביד אלוהים" ־ 187
מקרה 33 – ״לא לנתח. הכול בידי אללה" – 194
מקרה 34 – "בכל זאת, זו הבת שלנו״ – 197
מקרה 35 – "בית זה בשביל אנשים בריאים" – 198
מקרה 36 – "אנחנו רוצים לבדוק מה עושים לילדה" – 202
מקרה 37 – ״המקצועית״ – 207
מקרה 38 – ״הרב אמר לא לעשות את ההשתלה״ – 215
מקרה 39 – ״הצמח״ – 217
מקרה 40 – "לא לזרוק את העובר, רוצה לקחת אותו לקבורה בכפר" – 219
מקרה 41 – "בטהובן״ – 221
מקרה 42 – "מספר אחת ומספר שתיים" – 226
מקרה 43 – "אל תודיעו למשפחה שילדתי״ – 230

הערות – 234

פרק ז'  הרהורים – 236

  • "אם הם לא הם – אנחנו לא אנחנו" – 236
  • 'לא אדם' ואלימות – 238
  • המכנה המשותף האנושי עולה על השוני האנושי – 239
  • הגוף כסמל – 240
  • בין אבות לאימהות – 240
  • הקשר בין דתיותו של האדם לבין נכונותו לקבל את ילדו הפגוע – 242
  • דפוסי קבלה ודחייה וחשיפתם – 242
  • אם אהבת אבא ואמא לא בטוחה – מה כבר כן בטוח? – 243
  • על חופש הבחירה להיות ארם – 246
  • מלים אחדות לסיום – 247

הערות – 249

 נספח – 250

  • לוח 1 – מספר היילודים החולים ובעלי המום שהתנהגות הוריהם נבדקה בלידה או מייד אחריה, בהתאם לסוג המום והיותו פנימי או חיצוני – 251
  • לוח 2 – מספר המקרים המוצגים בספר, בהתאם לסוגי הפגיעות, המחלות והמומים – 252
  • לוח 3 – מספר ילדים חולים ובעלי מום שהתנהגות הוריהם נבדקה, בהתאם לסוג הפגיעה וזמן הבדיקה – 253

 ביבליוגרפיה נבחרת – 254

תודות – 263

Google+

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>