יום רביעי, 17 באוקטובר 2012

הפחדים הנושנים של הלב


אני מבקשת  לכתוב על גיבור- העל של מסע הבחירות הצפוי.   
אתם מכירים אותו.  למעשה, הוא מככב בזירה כבר עכשיו.  אפילו התרגלתם  אליו.  אתם  מארחים אותו בצל קורתכם  ולא  מקשים על חייו.  
גיבור-העל של מסע הבחירות יהיה הפחד. וכאן, אני מבקשת לפרק את הפחד הזה, להראות  את השימושים החברתיים שלו. 
בפסגת הפחד וההפחדה הצפויים לנו,  נמצא הפחד מהאיסלם  ומאירן. כבר עתה הוא נמצא ברשת, בעיתונות הכתובה, בעיתונות המושמעת והנצפית ובטוקבקים. 

מאת פרופ' מאירה וייס



בתקשורת מופיעים ומצוטטים חדשות לבקרים מומחים לאיסלם ופרופסורים באוניברסיטאות שדבריהם רוויים אזהרות  והפחדות. אבל בדיקה דקדקנית מגלה שהמומחים אינם יודעים לפענח את המוסלמי (1), בדיוק כמונו.

אני אנסה לשכנע אתכם שכמו רוב הפחדים, גם הפחד מהאיסלם הוא הבנייה תרבותית וחברתית. הוא אינו ישות אובייקטיבית ואינו מבוסס על נתונים אובייקטיבים.  בואו נתבונן, ראשית,  בביטויים ובהנחות שעליהם מתבסס הפחד.


"האיסלם מתפשט כמו סרטן. בהתחלה נראה תא תמים, לא מזוהה, אבל אם לא הרגת אותו, את התא הבודד, די מהר הוא יביא איתו עוד בני משפחה ובעצמו יתרבה ויתרבה ויתרבה. ואז הוא יהיה מסוכן, ולא רק שיתרבה - הוא יתרבה על חשבון התאים הבריאים, הנורמלים, השפויים, ייכנס ויאכל את החומר הפנימי של התא, את הגרעין, את החומר הגנטי. בסוף תישאר רק הקליפה - שגם אותה הוא יהרוס".

"האיסלם יהרוס את העולם, יקלקל, הוא טרור וטרור הוא כאוס, הוא אי סדר, הוא היסטריה, הוא שברים, הוא משהו שאי אפשר לפענח, הוא הרוע בהתגלמותו, האיסלם הוא היפוכה של ציביליזציה."

"אי אפשר לדעת מנין יפרוץ, מתי יפרוץ, למה יפרוץ, והוא יהרוס כל גבול. כמו סרטן הוא הורס את גבולות הגוף. כך האיסלם - לא מכיר בשום גבול של לאום ומתרבה ומתרבה ומתרבה. תאיו קטלניים ויכחידו את התאים השלווים שצמחו קודם וחשבו שעתידם מובטח. והנה מגיעה לה סופה של תאים ממאירים, שמתרבים, שמתפרצים, שגולשים ואין להם גבולות".


איסלם על קלונים סרטניים דרך מיקרוסקופ 
 תודה מקרב לב לאורנה עקאד, שסייעה לי רבות באיתור הדימויים הויזואליים


רגע, רגע, אתם אומרים. אבל הם באמת מאיימים עלינו, המוסלמים, ו"הכי טבעי"  לפחד ממי שבאמת מאיים עלינו.
אחד השיעורים הראשונים שהאנתרופולוגיה מלמדת אותנו, הוא:  במקום שנראה לכם "הכי טבעי", בדיוק במקום הזה, שם תעצרו ותבדקו לאט לאט את התפרים שמרכיבים את התחושה "הטבעית" הזו.

רק רגע, אני מבקשת.  תבדקו. תבדקו. פחד ממה? על מה הוא מבוסס?   כאנתרופולוגית אני מבקשת לא רק להתריע נגד השימוש בטיעונים מסוימים, אני  מבקשת גם לבדוק את השימושים שנעשים בביטויים האלה.  נסו לקחת את הביטויים שבהם משמשים בתקשורת ובמסע הבחירות ולהבין את משמעותם, להבין גם מה הם אומרים עלינו.

כשמדמים את האחר לסרטן, למחלה שפוגעת במרקם הגופני שלנו, אנו מניחים שלגוף החברתי שלנו יש ישות אורגנית. אנו מניחים שהגוף החברתי, הציביליזציה, החברה הישראלית, כל אלה הם   אורגניזם, גוף פיזי, בעל איברי גוף וגבולות גוף. כן מניחים שהמוסלמים הם גוף זר, שתכונתו היחידה היא הנזק שהוא גורם, הרצחנות שבו. לסרטן אין ברירה, אלא להתנהג כסרטן. לג'וקים מסוממים אין ברירה אלא לנהוג כג'וקים מסוממים (זוכרים מי כינה כך את הערבים?). לגופים הזרים האלה אין תודעה. הם טיל מונחה שנועד להרוג אותנו. לחסל את כולנו.

אין לי אשליות. אין לי כל  משיכה לפונדמנטליזם. הפונדמנטליזם הדתי--ויהא זה האיסלמי, הנוצרי או היהודי— זר  גם לי. ברור לי גם שהפונדמנטליזם המוסלמי יגרום לשינוי. התפשטות האיסלם תהפוך את אירופה לחומה יותר, לשונה -   אבל ברור לי שהאיסלם  לא יהרוס את העולם. הוא יהרוס את העולם המוכר לנו.  

האיסלם, גם אם יתפשט, והוא יתפשט, לא יסכן את האנושות יותר משסיכן אותה מנהיג נוצרי אחד, ביבשת נוצרית, שאמר לארכיבישוף של גרמניה שהוא ממשיך את מה שהכנסייה התחילה בו. הנוצרי הזה, הוא שבנה כלים שנועדו להכחיד מיליוני ילדים ונשים. למרות זאת, אנחנו, שרידי המיליונים האלה, עדיין מרגישים קרבה לעולם הנוצרי יותר מאשר לעולם המוסלמי – אותו אנו מדירים , לא לומדים את שפתו, את אמונתו ולא מתקרבים לבניו.

לצערי, אם ישראל תיהרס, יהיה זה בשל הפונדמנטליזם הדתי-יהודי ובשל הפיצולים הפנימיים בינינו. בהקשר זה ראו את מאמרו המבריק של קובי ניב.(3)

מרי דגלס (4), אנתרופולוגית בריטית בכירה, דנה בגוף החברתי והגוף הפיזי, ("שני הגופים" ). מדיונה זה נוכל  להסיק על יעילותו של השימוש במטאפורות מתחום הגוף הפיזי (סרטן בגוף האומה, סכין בלב), כדי להדגיש את גבולות הגוף החברתי.


ההפחדה לא תעצור באירן


ההפחדות  של ביבי, ברק וחבר מרעיהם בנויות על התימה הזו. אם אתם רוצים להפחיד באיום חיצוני שמסכן  את המדינה, השתמשו במטאפורות מהגוף הפיזי. מתודת הפחדה זו תגרום לתחושת סולידריות מזויפת בין המאוימים, ותאשרר מצב כלכלי וחברתי קיים. שהרי, אי אפשר ליצור שום שינוי חברתי כשהרוצח הטרוריסט מאיים להרגך.

אבל ההפחדה, חברים וחברות, אינה עוצרת באירן. היא נעה  במדרון חלקלק,  שבמהלכה מגיעים לנשים, להומואים (5)  ,    לשמאלנים, לעובדים זרים, שחורים, סודנים (6). לכל "האחרים" הללו   יש פוטנציאל לגרום "זיהום", "הדבקה" ומחלות. כולם יכולים להיתפס כחריגים וסוטים, שמסכנים את הגוף התמים.

ולסיום. מכיוון שהמוסלמים מואשמים גם כמי שמפיץ ואחראי על הטרור בעולם,  הביטוי האחרון שבו אסיים את המאמר הנוכחי  הוא "טרור". בדרך כלל משתמשים בהפרדה שבין "טרור", שאינו לגיטימי ושכולל הפעלת אלימות  שלא במסגרת המדינה, ובין "מלחמה"— שכוללת הפעלת אלימות לגיטימית במסגרת המדינה.

אינני מקבלת את ההבחנה הזו. לדעתי "המדינה", באופן כללי,  היא אחד הטרוריסטים הגדולים - וארה"ב וישראל אינן יוצאות דופן מהקביעה הזו.  ולמרות שאני חולקת  על נועם חומסקי – על חלק ממשנתו הפוליטית, אני מקבלת  גם מקבלת את הציטוט הבא שלו.

"Everyone's worried about stopping terrorism. Well, there's really an easy way: Stop participating in it."

~ Noam Chomsky



=========================

1. ראו למשל את, LOIC WACQUANT ,  וניתוחיו את התפרעויות המוסלמים בפריז באמצע העשור הקודם במונחים של מעמד ולא השתייכות דתית, ניתוח שתוקפו מתערער יותר ויותר ככל שנוקפים הימים. .ראו למשל את המאמר של WACQUANT שמשווה בין הפרברים הצרפתיים לגטאות של האפרו-אמריקאיים בארצות הברית .
3. קובי ניב , "הפג תוקפנו?"
4. מרי דגלס, טוהר וסכנה, ניתוח של המושגים זיהום וטאבו, רסלינג, פרקים  7  ו- 8.
5. [1]  למשל: אלי ישי, שר בממשלת ישראל, שגורס שהומואים  ולסביות הם אנשים חולים. אין צורך להזכיר את אנסטסיה מיכאלי חברה בכנסת ישראל.
[1]  למשל,  לשיטתה של  ח"כ מירי רגב הסודנים"הם סרטן"






17 תגובות:

  1. בטוחה שהמאמר הזה יעורר הרבה התנגדות. הפחד הםך להיות מקום בטוח, מקום נח. בשם הפחד אבדו הרבה דברים בחברה הישאלית: הפחד מאירן, הפחד מערבים הוא המניע העיקרי, וההתמקדות בו הזיזה אט אט הצידה את ההתעסקות בדברים חשובים כמו בריאות, חינוך, רווחה. וכמו שכתבת - כשהפחד שולט גבולותיו הולכים ומתרחבים וכל מי שנראה קצת זר או שונה הופך להיות מאיים. חבל

    השבמחק
    תשובות
    1. לדיקטטורים הערבים היה נוח להציג את ישראל כהאויב העיקרי, ולכן הם יכול לבנות צבא גדול שישמור עלהם וכך הם גם יכולו לשלוט באספסוף האנלפבטי והפלחים. מה שאתם אומרים הוא שההנהגה שלנו עושה את אותו הדבר. בקיצור הרמה של הישראלי הממוצע הוא כמו הפלח מעמק אסואן או שדמות אל חמה... להזכרך, ישראל היא דמוקרטיה והסיכוי שהשלטון יתחלף פה הוא קצת יותר גבוהה מאשר סוריה, מצרים, ירדן, וכהנה וכהנה מדינות ערב הנאורות.

      מחק
  2. לתשומת ליבך : פרופ' אברם נועם חומסקי אינו נקרא נוח חומסקי .

    השבמחק
  3. אני חושב שלארופאיים יש בעיה עם האסלם או המוסלמים כי אין להם מה להציע למדינה המארחת והם בעצם מהווים עול. וזאת הסיבה לפחד, זה מילכוד, רובם חיים במשכנות עוני ללא עתיד ופשע מתגבר והשנאה גואה. אז למה אנחנו לא רואים זאת עם ההינדים למשל. הם שואפים להצטרף לחברה, הם משכילים, ורגועים ( אני מדבר על אירופה) . יש שנאת זרים בארץ ? בכלל לא. אבל שאנשים משיגים גבול ויוצרים גטאות בשכונות של ציבור קשיי יום מלכתחילה אז אשמת מי זה?. ההגיון אומר שחייבים לסגור את הגבולות ( נראה שמישהו סתם כך נכנס לארצות הברית) אבל אז אנחנו גזענים. לא צריך לנפח דברים, אף אחד גם לא שונא הומואים, תל אביב היא העיר מליברליות בעולם. אז פה ושם יש כמה חלאות, אז על כל העדה צריך לקצוף ? אבל חזרה לאיסלם, הטבח שהם עושים זה בזה בסוריה, או כל מקום אחר, תרבות המוות שלא רואים בשום תרבות אחרת. אני מוכן בהחלט לוותר על דמוקרטיה, אבל רוב מוסלמי בארץ מעולם לא יהיה אחרת נצטרך לקפוץ ממצדה שנית. לא מפחד מן האיסלם, אני פשוט רציונלי.

    השבמחק
  4. עוד מעט בוקר, הפוסט הזה לא נותן לי לישון. מסכים עם כל מילה שלך, ההסכמה לא מרגיעה אותי. פעם הייתי גיבור, לוחם, מפקד יחידת סיור, אחר כך נעשתי טייס גיבור לקח לי שנים להודות שהפחד הוא הכח המניע שבי ועוד שנים כדי להבין שהפחד הוא מנגנון ההגנה השולט. עכשיו מתלבט, הגנה על מה ? העם (קבוצת השייכות) אינו העם שהורי חלמו ולחמו למענו, למענם. ומה שמתחולל כאן זה לא מה שאני חלמתי ולחמתי למענו. ברור לי שהדרך הנכונה לדאוג לעתיד צאצאי היא לחזור בתשובה, כלומר להשתייך לקבוצה הגדולה, להתאים את עצמי לעתיד המשתנה. הצרה שכפי שאני מכיר את עצמי, אמשיך בשמרנות שבי, אמשיך לשחות נגד הזרם (הכללי). אירופה כבר איננה נוצרית כפי שהייתה, היא תחת "כיבוש" מוסלמי, אולי זו חזרה לימי הביניים, לתקופת "תור הזהב", ומי אמר שזה רע? הותרת אותי תוהה וטועה. תודה. אמץ

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה, אמציה. ביטאת בדיוק את תחושותיי והתלבטויותיי.

      מחק
  5. מסכימה עם כל מילה וצריך לנסות למצוא(לאו דווקא את) את הדרך הפשוטה להסביר את עניין ההבניות
    גם לקהל היותר פשוט שפחות מבין את השפה האקדמית.
    מנסיון אישי-הפחד הוא הרבה פעמים רק עניין של הבנייה והיא זו שיוצרת את חוסר התקשורת
    מתוך הפחד אפילו לא מנסים...
    שנים שפחדתי לשוחח ברצינות עם מוסלמים על מחשבות ורגשות עד שהבנתי שכל מה שנמצא הושרש ולא בהכרח המציאות עצמה.
    תודה!

    השבמחק
  6. מאירה, תודה על מאמר מרתק וחשוב. ניסחת כל כך מדויק. תראי, אפילו בתגובות אפשר לקרוא: "תרבות המוות שלא רואים בשום תרבות אחרת". האמנם? מה דעתך סמואל על מותם של 3 מליון וייטנאמים וכמה מאות אלפי יפנים בידי האמריקאים? היחידים שהשתמשו בפצצה אטומית עד היום, והם ממש, אבל ממש לא מוסלמים. יש לך מושג למה נמשכה המלחמה בוייטנאם כל כך הרבה שנים? למה זרעו כל כך הרבה הרס וחורבן בצד זה של העולם? שלא לדבר על שאר ההתערבות שלהם בכל מיני פינות, בעיקר במקומות בהם יש נפט. ועוד לא דיברנו על תעשיית הנשק שלהם שמיוצאת לעולם השלישי.

    השבמחק
  7. אפשר ללכת אחורה ואחורה. אבל אני מדבר על המצב העכשווי, והמצב שלנו כיהודים, וישראל כמדינה מאויימת. במקרה של ארצות הברית שהתבדלה לה עד שיפנים הביאו את המלחמה לפיתחה. אם לא היו משתמשים באטום כנראה שהאבדות היו עולות לעוד מספר מיליונים. אבל נעזוב את זה, אכן צודקת ישנם עם תרבויות מוות, זה היה ברוסיה, קבמבודיה, וזה ממשיך באפריקה. אבל גם זה מונח לפתחנו, אנחנו לא שכנים של שבדיה. לא התרשמתי שייש בארץ תעמולה והפחדה נגד הערבים. הכל פועל יוצא מהפעולות שלהם. לפני האינטיפדה השניה הם באו והלכו מתי שרצו לכל עיר בישראל, והישראלים רצו וקנו בגדה ובעזה. אבל זה היה אז, מאז התפוצצות אנשים ברחובות כל עיר בישראל, והם בעצמם הביאו את הפחד לפה. כי אנחנו יודעים מה הם רוצים ולמה הם מסוגלים, הם לא מסתירים את זה. אין לנו מה לשאוף לשלום כי זה לא יקרה. אנחנו מוקפים בעמים פרימיטיבים, ברובם חסרי השכלה שנחתו לתוך המאה שלנו בלי הכנה מוקדמת. רק לראות את הענישות הברבריות, נקמות דם, עריפת ראשים וכדומה. הם לא מוכנים לתרבות המערב, מנטלית. זאת לא התנשאות, זאת עובדה בשטח, מה שאנחנו צריכים הוא למעשה לשמור על התחת שלנו, סליחה על הביטוי. אבל לא מקובל עלי שאנחנו צריכים להבין אותם ואז נלמד לא לפחד מהם. כפי שכתבתי לעיל, לא פחדנו מהם עד שהם הראו לנו שהם מפרשים זאת כחולשה ( עוד יצור פלא של הפנטזיה הערבית) ואז התחלנו במחסומים, גדרות, וקירות. זה מה יש, שהרוב שלהם יחשוב אחרת או שיוכיו בגרות אני בטוח שנפרק את החומות. למה לא שומעים את השמאל הערבי ? טוב, אין חיה כזאת, אולי יש אבל אם הם יפצו פה אנחנו יודעים מה יקרה להם.

    השבמחק
  8. פוסט חשוב ביותר שמעלה שאלות עקרוניות לגבי תפקידו המרכזי של הפחד ביצירת זהות קולקטיבית והנטייה שלנו לדמיין ולתאר את המימד החברתי-תרבותי כישות אורגנית בעלת גבולות מוגדרים. תאורים כאלו המבוססים על הבחנה ביננו לבינם הם תמיד פוליטים במהותם. אולם, כפי שהפוסט של קובי ניב מדגים, השימוש בפחד ככלי פוליטי אינו נחלתם הבלעדית של קנאים דתיים אלא גם של איטלקטואלים ליברלים - מאמרו של קובי ניב משקף גם כן חרדה עמוקה מפני קריסתו הבלתי הנמנעת של הגוף הציוני- דמוקרטי.ניב מדגים בצורה ברורה את העיקרון הליברי של יצירת גבולות חברתיים-פסיכולוגים בין הנאורים לבין החשוכים. למעשה, הוא משתתף בתהליך דיאלקטי די הרסני המבוסס על הדגשת השונה במקום הדומה. האתגר הגדול הוא חיפוש, גילוי והכרה כי המשותף גובר על השונה. חלק מהאנטגוניזם בין חילונים ודתיים, יהודים ומוסלמים ועוד, נובע מחוסר נכונות להודות כי הדמיון בין הקבוצות גובר על השוני.
    וכן, כמו שמאירה כותבת, טרור הוא לא נחלתם הבלעדית של מתנגדי שילטון. המונופול על האלימות על כל סוגיה הוא אחד מאבני היסוד של המדינה המודרנית המציגה אלימות בלתי-חוקית (על פי הגדרתה היא) כמעשה טרור. כולנו טרוריסטים ונותני חסות לטרור מסוגים שונים. אבל, בשונה מהטרוריסטים האחרים, הצדק באמת איתנו...

    השבמחק
  9. אני חושב שמעניין לבדוק את ההשפעות של ה"הפחדות הקטנות", היום יומיות- תמיד היה ותמיד יהיה מי שכביכול עומד לקום עלינו ולהרוג אותנו. אני חושב שמנגנון השליטה דרך פחד יעיל בעיקר בגלל הדברים הקטנים שהממשלה מגלגלת את האחריות עליהם לאזרח הבור והמפוחד: מחסור במים, מחסור באנרגיה, הסכנות שאורבות בכביש וכו'. אם לא תהיו אזרחים ממשומעים וצייתנים ותעשו מה שאנחנו אומרים לכם, יקרה אסון וזו תהיה אשמתכם- זה מנגנון ההפחדה היעיל מכולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. מעניינת , אבנר, הערתך על ההפחדות "הקטנות" היומיומיות. צריכה לחשוב האם מדובר באותה תופעה כמו "ההפחדות הגדולות". תודה רבה על התגובה.

      מחק
  10. מצוין. נורית

    השבמחק
  11. עדיין מרגישים קרבה לעולם הנוצרי יותר מאשר לעולם המוסלמי – אותו אנו מדירים , לא לומדים את שפתו, את אמונתו ולא מתקרבים לבניו. וזה בגלל הפחד ? אולי אין להם מה להציע ? זה לא נכון ברמה האישית? אם מי אנחנו מתחברים ? אבל נכון, אנחנו מפחדים מהאיסלם הקיצוני והפשיסטי שמאיים לא רק עלינו אל גם אל האיסלם המתון. זה באשמתנו ? בגלל השטחים ? אולי אם נתחייס אלהם יותר יפה הם יואהבו אותנו יותר ? נשמע לי כמו סינדרום האישה המוכה.
    קראתי את כתבתו של קובי ניב, אז קיסינג'ר אמר, הוא גם אמר שאם וויטנם תיפול אז חצי העולם יהיא קומניסטי, אבל עדיין מקשיבים לשופכין שהוא פולט. מדינה עם 8 מליון תושבים, מהמתקדמות בעולם בטכונלוגיה, רפואה, צבא, חקלאות מדע פשוט תיתאדה תוך 10 שנים. לפעמים אני תמה אם השמאל הקיצוני לא מבוהל מהצל של עצמו.

    השבמחק
  12. שמוליק. כפי שכתבתי לך קודם, לא נוכל כנראה לשכנע זה את זו. אינני שמאל קיצוני, ולטענתי בישראל אין שמאל קיצוני בכלל. אני אפילו לא בטוחה אם מדובר כאן בהבדלים של שמאל וימין. טכניקות של הפחדה היו בכל ממשלות ישראל. ביבי עושה את זה האופן יעיל יותר. אבל הן היו תמיד. אנא קרא את תגובתו של אסף למעלה. הוא מיטיב להסביר את העמדה שהבעתי בפוסט.

    השבמחק
  13. מאירתי
    מכיוון שבינתיים מתקרב יום הבוחר לא נראה לי שהמתמודדים ויועציהם מסתפקים בהפחדה. הם שוב הוציאו את השד העדתי מהבקבוק ואני תוהה אם ומתי הוא יוחזר אליו וכמה אדמה חרוכה תשאר בדרך.
    הן מדיניות ההפחדה הן שליפת השד העדתי הם בחירות להשגת תועלת מיידית מבלי להקדיש חשיבה ליום שאחרי.
    הנורא הוא שיש להתנהגות הצינית הזו שותפים רבים

    השבמחק